Storebæltsbroen fylder 25 år: Fra færgeoverfart til fast forbindelse

Storebæltsbroen fylder 25 år: Fra færgeoverfart til fast forbindelse

For at fejre fødselsdagen valgte Sund og Bælt endnu en gang at lyse broen op i dannebrogs rød, hvide farver. Fotograf. Lasse Antonsen – 112news.dk

Onsdag kunne Storebæltsbroen fejre sine 25 år som fast forbindelse mellem Sjælland og Fyn siden den overtog færgeoverfarten.

Planerne om en fast forbindelse over Storebælt begyndte allerede i 1855, hvor der blev lavet de første planer til en mulig fast forbindelse over bæltet.

Der skulle dog gå knap 130 år før planen blev til en realitet, som dog alligevel var tæt på ikke at blive til noget, da en meningsmåling i 1989 viste, at flertallet af danskerne var imod en fast forbindelse. Det skriver TV2-Fyn.

Men da det ikke kom til en afstemning blandt befolkningen, blev det trods modstand til en beslutning om at sætte arbejdet i gang, som derfor blev påbegyndt i 1988.

Efter 10 års byggeri, kunne broen i 1998 åbnes for biltrafik, mens der blev åbnet for togtrafikken over i 1997. Dermed blev det et endeligt farvel til en epoke med færgeoverfart over Storebælt, og den faste forbindelse var nu en realitet.

Afsked med 100 års færgeoverfart

Broen erstattede dermed både jernbanefærgerne som havde fragtet toge over Storebælt siden 1883, men også bilfærgerne som havde fragtet biler over siden 1930.

Med en fast forbindelse var det derfor et farvel til over hundrede års færgeoverfart, hvor man kunne tage en lille pause og blandt andet nyde den berømte og berygtede Storebælts kaffe, mens man blev fragtet mellem landsdelene.

Artiklen fortsætter efter videoen…

Den 14. Juni 1998 sejlede den sidste af bilfærgerne over Storebælt som ankom til Korsør om aftenen, hvor tusinder af mennesker var samlet for at tage afsked med færgeoverfarten, som du kan se i klippet her.

Men det var ikke kun farvel til en epoke med færgeoverfart, men også et farvel til rigtig mange lokale arbejdspladser og liv, i både Nyborg og Korsør som nu stod til at skulle finde sig en ny identitet og andre måder at lokke folk til byerne, som nu blot var blevet gennemkørselsbyer.

Omvæltningen har dog været stor for Korsør, som ikke blot måtte sige farvel til en masse arbejdspladser på færgerne, men også byggeriet af broen og tunnel havde fået byen til at spire af liv og bidraget med mange arbejdspladser i de 10 år byggeriet stod på.

Artiklen fortsætter efter videoen…

I videoen her kan du få et indblik i hvordan Korsør tog sig ud op gennem 1990`erne mens byggeriet stod på og hør hvordan nogle af de forretningsdrivende i byen så på fremtiden med en fast forbindelse over Storebælt.

Byggeriet af den faste forbindelse endte samlet set med at have kostet 21,4 milliarder kr. i 1988-priser, ligesom der samlet set skete godt 1400 arbejdsulykker, hvor i alt 7 personer mistede livet inden forbindelsen stod færdig.

25 år med den faste forbindelse over Storebælt

Nu er der så gået 25 år med den faste forbindelse over Storebælt, hvor man i dag kan komme fra Korsør til Nyborg på blot 14 min i tog og ca. 20 min. i bil.

Det er så også 25 år som har budt på udfordringer, begivenheder mm, som når færgerne ikke kunne sejle pågrund af blæst eller is, så har broen også været lukket et utal af gange grundet storm.

Artiklen fortsætter efter videoen…

Ligesom kraftig blæst og storm påvirkede færgerne i sin tid, som måtte indstille sejladsen, så har kraftig blæst og storm også indvirkning på trafikken over Storebæltsbroen, som derfor gennem årene har måtte lukke mange gange når vinden blev for kraftig, som under stormen Bodil og Malik i 2022.

Broen har derved forandret meget, men budt på nogle af de samme udfordringer som færgerne, men nu også med timer lange brolukninger på grund af uheld og lignende, som hurtigt har skabt lange køer på begge sider af Storebælt.

For 112news.dk har broen derved ofte også været omdrejningspunktet i mange af vores billeder og artikler, hvor vi de sidste 15 år, først som Alarm112-foto.dk og senere 112news.dk har dækket adskillige uheld og begivenheder på og ved Storebæltsbroen.

Af de mange ting vi har dækket gennem tiden, kan der eksempelvis nævnes det store cykelløb Tour De France som sidste år gik over Storebæltsbroen.

Artiklen fortsætter efter videoen…

Stemningen var høj da det store cykelløb Tour De France i 2022 kom til Danmark hvor den 2. Etape af løbet skulle passere Storebæltsbroen. Tusinder af mennesker stod klar langs ruten i det varme sommervejr for at heppe på rytterne, som du kan se i videoen her.

Forinden denne begivenhed, havde Sund og Bælt fået udskiftet den gamle belysning på broen, til nye LED lamper, som nu var i stand til at oplyse broen i farver, som før ikke var muligt.

Dette blev da også taget i brug op til cykelløbet, hvor broen blev oplyst i gult for at markere begivenheden. Men da det så viste sig, at det var den danske rytter Jonas Venegaard der løb med sejren, blev dette da også markeret ved at oplyse broen i dannebrog farver.

Artiklen fortsætter efter videoen…

Præcis en måned før Tour De France skulle passere Storebæltsbroen valgte Sund og Bælt at oplyse broen i gult for at markerer at der var en måned til begivenheden.

Siden har belysningen været brugt flere gange som under Pride, hvor den blev oplyst i regnbuens farver, ligesom den igen blev badet i gult lys for at markere påsken i år.

Artiklen fortsætter efter videoen…

For at markere Pride blev broen oplyst i regnbuens farver, som aftenen igennem kunne nydes af bilisterne når de skulle over broen.

Desuden blev den også igen oplyst i dannebrogs rød og hvide farver, da herre landsholdet i januar i år hev sejren hjem og igen for at markere dronningens fødselsdag, som man kan se det i videoen øverst i artiklen.

Blandt de mere sørgelige hændelser som broen har kastet af sig gennem tiden, er flere alvorlige færdselsuheld, som flere gange ikke blot har resulteret i timelang lukning af broen, men også med dødelig udgang.

Artiklen fortsætter efter videoen…

I 2022 mistede en kvinde livet i en ulykke ved betalingsanlægget i Halsskov da ægteparrets bil blev ramte bagfra af en vanvidsbilist, som blev anholdt på stedet.

Blandt de værste ulykker i den faste forbindelses tid, er der en voldsom brand i et arbejdstog i tunnelen i 2006, som anrettede store skader på tunnelen.

Den værste togulykke i over 30 år

Den 2. Januar 2019 skete der på lavbroen kort før Fyn en alvorlig togulykke, som skulle vise sig at være den værste af sin art i over 30 år.

Ulykken skete tidligt om morgen, da en lastbil trailer på en godsvogn havde revet sig løs i den kraftige blæst, og væltede derfor af godsvognen da toget kørte på lavbroen, hvorved den ramte et modkørende intercity tog på vej mod København.

Ved sammenstødet blev store dele af siden på intercitytoget revet op, og endte altså med at koste otte mennesker livet.

112news.dk dækkede den morgen ulykken i Korsør på Sjællands siden, da broen hurtigt blev lukket for trafik, ligesom alle togene blev indstillet.

Her kunne man dagen igennem følge politi, ambulancer, redningskøretøjer og helikoptere bevæge sig til og fra ulykkesstedet.

Artiklen fortsætter efter videoen…

Her kan du se videoen vi lavede på Korsør siden af broen den morgen togulykke skete på lavbroen over Storebælt.

Et imponerende bygningsværk

Udover de mange hændelser og begivenheder på broen, så er broen også et imponerende bygningsværk, der startede sin status med at være broen med verdens længste frie spænd mellem pylonerne, en status som dog hurtigt blev overgået af andre broer i verden.

Men det imponerende byggeri har dog gennem årene trukket mange mennesker til, som har villet se broen helt tæt på, hvor man i dag også kan gå under den på Korsør siden og se den enorme bro fra nogle andre vinkler end når man blot passerer den i bil.

Den er med tiden nok også blevet et af de mest fotograferede bygningsværker i Danmark, hvor almindelige mennesker, hobby fotografer og professionelle gennem tiden har været forbi og taget billeder af den.

Fotograferne i 112news.dk er da heller ikke nogen undtagelse, og vi har derfor i dag flere hundrede billeder af broen i alle vinkler, årstider og tider på døgnet, og man får aldrig to billeder der er ens.

Vi har derfor samlet et lille udpluk af vores mange billeder gennem tiden i et opslag på vores Facebook og vores Instagram som i kan nyde. I vil også snart kunne finde en lille mine dokumentar i anledning af broens fødselsdag på vores YouTube kanal.

/112news/

Denne artikel er set64gange.