Fuld kaptajn var ved at påsejle Storebæltsbroen
Korsør: Et fragtskib var onsdag aften på kollisionskurs med Storebæltsbroen, så det en kort overgang var nødvendigt at lukke for alt trafik over broen af sikkerhedsmæssige grunde.
Det var Storebæltsforbindelsens påsejlingsalarm som gik i gang onsdag aften, da sensorerne havde registreret et skib, som havde kurs direkte mod en af pylonerne.
18:52 På Storebælt er der lukket for al biltrafik på grund af risiko for påsejling. Læs mere: https://t.co/2QJ1fmgQfh
— Sund & Bælt (@sundogbaelt) 10. februar 2016
Heldigvis nåede skibet at dreje fra, før det kolliderede med broen, men ifølge Storebælt var det kun meget få meter fra broen at skibet drejede, og det derfor var meget tæt på at gå galt.
Da skibet var kommet under broen, blev det beordret til at standse ud for Korsør Havn, hvor politiet gik ombord på skibet, for at undersøge hvorfor de var ved at kollidere med broen.
Her alkometertestede politiet kaptajnen ombord, og det viste sig, at hans promille var en hel del over det tilladte, og han blev derfor anholdt og sigtet efter søloven, det skriver Sydsjælland og Lolland Falsters Politi i døgnrapporten.
Sund og Bælt oplyser dog i dag, at broen dog skulle være i stand til, at kunne holde til en kollision af verdens største skibe, men de tager dog alligevel ikke nogen chancer når et skib er på kollisionskurs, og de vælger derfor at lukke broen som i aftes.
– Baseret på risikoanalyser, gennemført i designfasen, er broen dimensioneret til at kunne klare påsejlinger af meget store skibe. Når der sker væsentlige ændringer i skibstrafikken, foretager vi en ny risikovurdering. Det gjorde vi fx i 2012, hvor vi genberegnede, om Storebæltsbroens pyloner også kan modstå påsejling fra de største containerskibe i verden, som var begyndt at sejle i bæltet på det tidspunkt, forklarer Leif Vincentsen, som er seniorrådgiver i Sund & Bælt og tidligere teknisk direktør, det skriver Sund og Bælt på deres hjemmeside.
/112news/
Denne artikel er set5727gange.